Com puc identificar i combatre l’astènia primaveral?

maig 14, 2021

Amb l’arribada de la primavera les condicions climàtiques canvien i, sovint, molta gent pateix el que s’anomena astènia primaveral. De fet, es diu que més del 50% de la població en pateix alguns símptomes, afectant principalment a les franges d’edat dels 20 als 50 anys i majoritàriament a dones. Però, què és exactament l’astènia? 

Abans de tot, has de saber que l’astènia no és una malaltia, sinó un trastorn que apareix quan els ritmes biològics del nostre cos s’alteren. Per tant, no és d’estranyar que amb el salt estacional de l’hivern a la primavera les rutines, les activitats diàries i els horaris canviïn per tal d’adequar-se a les hores de sol i a les condicions ambientals d’aquesta estació, fent que el nostre ritme habitual es vegi modificat i que puguin aparèixer alguns símptomes.  

Els símptomes de l’astènia:

Els símptomes d’aquest trastorn solen ser lleugers i poc alarmants. A més, solen desaparèixer en una o dues setmanes, tot i que sempre dependrà de cadascú. De tota manera i encara que no es necessitin tractaments específics, és important conèixer els símptomes per tal de poder-la detectar. 

  1. Fatiga i falta d’energia: A grans trets, l’astènia provoca una sensació de fatiga i de falta d’energia, que fa que ens sentim molt dèbils i ens veiem incapaços de dur a terme qualsevol activitat, sigui física o intel·lectual.  
  2. Alteració del son: Aquest trastorn pot alterar directament el son, de manera que patim insomni durant la nit i somnolència durant el dia. 
  3. Mals de cap: En alguns casos l’astènia provoca cefalees, alteracions de la memòria i falta de concentració. En conseqüència, hi ha gent que pateix símptomes d’ansietat i d’irritabilitat. 

Consells per combatre l’astènia:

Encara que, com ja hem dit, no es precisa cap tractament específic, sí que existeixen algunes mesures que podem prendre per a alleugerir els símptomes. Et donem alguns consells:

  • Fes exercici físic. Tenir una vida activa ajuda a alliberar l’estrès acumulat i, per tant, a descansar millor durant la nit. Si ja tens símptomes d’astènia, és recomanable que facis exercici físic de manera moderada. 
  • Regula les hores de son. Si tens una bona organització i uns horaris fixos per menjar i dormir, estaràs beneficiant la regulació del teu ritme biològic. 
  • Menja de manera sana i equilibrada. Una bona dieta ha d’incloure fruites i verdures, que ens aporten els nutrients necessaris perquè l’organisme funcioni correctament. Si es precisa, es poden incloure vitamines i minerals, sempre amb el consell previ del metge o del farmacèutic. 
  • Hidrata’t bé. Menjar de tot no només és indispensable, sinó que també cal que mantinguem el nostre cos hidratat, sobretot perquè amb l’augment i canvi de temperatura el cos necessita més aigua. 

No deixis que l’astènia primaveral s’apoderi de tu i t’impossibiliti seguir amb el teu ritme de vida habitual. Avança’t als canvis estacionals i cuida el teu organisme! Tanmateix, no dubtis en consultar i resoldre els teus dubtes amb el metge o farmacèutic en el cas que els símptomes de fatiga siguin molt forts o prolongats. 

Entrades relacionades

Tres alternatives saludables al cafè

Tres alternatives saludables al cafè

Ets de les persones que necessita un cafè al matí per començar el dia amb bon peu? En prens més de tres cafès al dia? Creus que sense el cafè no pots aguantar el ritme? Gairebé ningú qüestiona que la cafeïna, consumida moderadament, pot produir sensacions agradables....